En nättidning om hälsa och välbefinnande för oss som levt ett tag

Anna Hertting

Anna Hertting

Kombinationernas mästarinna har Anna Hertting kallats ibland för att hon ofta kombinerar oväntade saker för att skapa något nytt. Hon är fysioterapeut (leg. sjukgymnast), psykolog och med dr i folkhälsovetenskap. Hon har varit verksam vid Institutet för Psykosocial Medicin, Stockholm, Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting och Örebro Universitet. Under åren 2006 till 2012 var hon ordförande för dåvarande Sjukgymnastförbundet, nu Fysioterapeuterna Anna Hertting har skrivit flera böcker om bl a folksjukdomar som långvarig smärta, trötthet och stress. 2012 kom hennes bok Hälsofrämjande möten som stärker människors tilltro till sin egen förmåga.

Träning är en kraftfull medicin

I min förra krönika skrev jag om att jag misskött ett sviktande knä på en resa till Island. Väl hemma bestämde jag mig för att söka en fysioterapeut (sjukgymnast) för bedömning och stöd till skräddarsydd träning. Under hösten har jag lyckats få ökad knäkontroll och kan nu åter vandra i skog och mark, eller dansa om jag så vill. Samtidigt är jag väl medveten om att knät är en lättväckt ”akilleshäl”.

Liksom de allra flesta har jag periodvis haft ont i rygg, nacke, axlar, höft, knä, häl (hälsporre). Smärta är kroppens signal när vi trampat fel, lyft för tungt, stressat runt, använt kroppen ensidigt eller suttit still för länge. Det kan således handla om att vi utsatts för en plötslig överbelastning eller med tiden byggt in en obalans mellan belastning och vila/återhämtning. Man kan även se smärta som en signal på att vi behöver bli bättre på att ta hand om oss, och kanske göra någon förändring i livet som stärker oss till kropp & själ.

Om symtomen blir begripliga ökar tilltron till mina egna resurser att komma vidare! Det är en devis som stämmer med mina erfarenheter; både som privatperson och yrkesperson inom rehabilitering. Grundbulten är att få en professionell bedömning och personanpassat stöd. (I bifogade länkar kan du se var man kan vända sig.)

Vi har länge vetat att långsiktig fysisk aktivitet & träning kan förbättra vår kapacitet. Det gäller för kvalitéer som kondition, uthållighet, styrka, rörlighet och balans. Vi vet också att förbättrad kapacitet stärker vårt välmående och kan förebygga framtida besvär från leder och muskler. Vad som däremot är mindre känt är att det finns allt starkare vetenskapligt stöd för att ”lagom” belastning stimulerar läkeprocessen. Nytt är också att det får göra ont i stunden. Under åren är det många som fått rekommendationen att en skadad led eller muskel först ska läka genom vila och ytterst lätta rörelser. Först därefter får vi börja träna. Nu får vi tänka annorlunda.

Som senior är det särskilt viktigt att träna upp sina muskler för att få ett skydd till våra ledband som med åren blir mindre spänstiga. Detsamma gäller för våra stötdämpande ledkuddar i form av brosk. Forskning visar att det aldrig är för sent att bygga upp spänsten i våra muskler. I Stockholm finns ett gym där du kvalar in den dag du fyllt 90 år.

Jag har sökt mig till ett rehabgym där man arbetar utifrån mottot successivt ökande träning från dag ett. Min fysioterapeut stegrar övningarna med hänsyn till både mitt knä och min person och hon bekräftar så att jag känner mig duktig. Som person gillar jag utmaningar och är inställd på egenträning. Jag vet att rätt upplagd träning är lite av en mirakelmedicin. Trots att jag vet. Och trots att jag möblerat om hemma för att få inspiration är det inte enkelt att fullfölja överenskommelsen. Det är många med mig som inte alltid får till den rätta rörelseglädjen därhemma.

För en mer rörelseovan person kan träning som medicin bli en näst intill omöjlig utmaning. Man kan också bli rädd och osäker om det gör ont. Det är därför avgörande att fysioterapeuten visar sitt engagemang genom frågor och beröm som visar att hen förstår att du försöker. Om det då visar sig att du inte fixar hemträningen ska du erbjudas ett sammanhang som är tryggt och ger den rätta motivationen. För somliga kan det vara ett gym med tillgång till instruktör. För andra gruppgympa till musik eller recept på fysisk aktivitet som passar just dig (se bifogad länk).

Jag har en vän som liksom jag överbelastat sitt knä. Genom röntgen konstaterades begynnande artros och han förväntade sig att ortopeden skulle föreslå operation. Läkaren rekommenderade istället träning på samma rehabgym som mitt. Träningskonceptet stämde inte med min väns förväntningar och han blev därför rejält besviken. Han gör nu pliktskyldigast sina övningar fast de upplevs som tråkiga och inte ger förväntad effekt och önskar sig en mer handfast behandling. Jag har därför föreslagit en kollega som erbjuder manuell ledmobilisering tillsammans med laser och akupunktur kombinerat med råd till egenträning. Det är viktigt med second opinion när man undrar.

En annan vän med knäartros kom igång med sin träning först efter operationen. Nu går också hon på samma rehabgym och säger att hon stärkts och kommit igång med kontinuerlig träning i vardagen. Utifrån sina erfarenheter idag skulle hon velat pröva träning som medicin före operationen. Då kanske hon kunnat vänta med den, eller inte alls behövt opereras. Bilderna är många. Här har jag presenterat mina lärdomar tillsammans med tankar från två vänner som kämpar på.

Sammanfattning

–       Man ska träna för att påskynda både läkning och ökad kapacitet i leder och muskler.

–       Fysioterapeuten bör ha en medveten pedagogik för att kunna förmedla budskapet om att träning är något av en mirakelmedicin med många positiva bieffekter och få biverkningar. Också till den som tvivlar.

–       Medicinen kan upplevas som besk genom att egenträning kan vara svår att få till i hemmiljön. Därför är det viktigt att få rätt stöd och sammanhang.

–       Sök fysioterapeut via 117 Vårdguiden (vårdval fysioterapi). Du kan också söka via professionsförbundets hemsida www.fysioterapeuterna.se (klicka på fliken Hitta fysioterapeut längst upp). Kolla gärna också genom djungeltelegrafen bland släkt, vänner och bekanta. Också via sociala medier. Det är i sanning en djungel att orientera sig i.

–       Sök Fysisk aktivitet på recept. Här är ex Sörmland som jag tyckte var bra: https://www.1177.se/Sormland/Tema/Halsa/Fysisk-aktivitet/FaR—fysisk-aktivitet-pa-recept/

 

Anna Hertting

Annas tidigare krönikor kan du läsa här:

Anna Hertting

Anna Hertting

Anna Hertting

 

Ett svar to “Anna Hertting”

  1. Elisabeth Solin skriver:

    Så intressant och nyanserat. Fint att du väver in dina egna erfarenheter. Tack för de nya forskningsrönen om träning under läkningsprocess!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utvecklad av Webbyrå Websoluto