En nättidning om hälsa och välbefinnande för oss som levt ett tag

Anna Hertting

Anna Hertting

Kombinationernas mästarinna har Anna Hertting kallats ibland för att hon ofta kombinerar oväntade saker för att skapa något nytt. Hon är fysioterapeut (leg. sjukgymnast), psykolog och med dr i folkhälsovetenskap. Hon har varit verksam vid Institutet för Psykosocial Medicin, Stockholm, Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting och Örebro Universitet. Under åren 2006 till 2012 var hon ordförande för dåvarande Sjukgymnastförbundet, nu Fysioterapeuterna Anna Hertting har skrivit flera böcker om bl a folksjukdomar som långvarig smärta, trötthet och stress. 2012 kom hennes bok Hälsofrämjande möten som stärker människors tilltro till sin egen förmåga.

Alla kan yoga

Vill du göra något som är bra för din hälsa?

Tycker du yoga verkar intressant, men tror du är för gammal?

Då är du inte ensam.

–       På Själagården får du pröva övningar som är välgörande för kropp & själ och väl lämpade för seniorer. Övningarna grundas i MediYoga (medicinsk yoga) som är en växande terapiform i vården. Du får öva medveten andning, tillsammans med mjuka rörelser, avspänning och meditation. Yogapassen utformas utifrån var och ens förutsättningar. ”

Med dessa ord inbjöd vi till öppet hus på Seniorboendet Själagården i Gamla stan, Sthlm. Jag har förmånen att samarbeta med domkyrkoförsamlingens diakoni. De erbjuder en fin miljö och har ett upparbetat kontaktnät.

Varje onsdag har det stadigt kommit runt femton kvinnor och en man i åldrarna 70- 80- 90 år: nästintill alla

 

nybörjare. De såg chansen att få pröva något nytt i ett lättillgängligt och kravlöst sammanhang. I rummet känns det att deltagarna är nyfikna och motiverade. Koncentrationen är hög och stämningen varm. Efter varje pass ser jag- liksom de- fram emot nästa onsdag.

Yogans effekter

Inför min krönika i Seniorhälsa bad jag deltagarna att berätta vad yogan ger dem, hur det känns i stunden, och vad de bär med sig hem. De flesta svaren handlar om andningen som en väg till hälsa och livskvalitet. Andra framhåller att yoga ger inre harmoni som kan mota bort oro och stress.

Här kommer några röster:

  • Jag kan numera andas igenom vargtimmen och somna om.
  • Jag ser yogan som en påfyllnad och återhämtning, som kan minska min anspänning/stress inför oundvikliga förändringar i kroppen, också i samhället.
  • Nyttan är att jag blivit piggare.
  • Jag får öva upp mitt tålamod. Istället för att bli irriterad kan jag ta ett djupt andetag.
  • Njuter av yogastunden. Då släpper spänningen i nacken. Efter var gång har jag mindre ont. Men det byggs snabbt på igen. Kan ännu inte använda mig av övningarna hemma. Hoppas att jag med tiden kan få ro att guida mig själv.
  • Jag är glad för att jag unnade mig detta. Om jag har fokus på mig själv blir jag lätt orolig för att bli egocentrisk. Men, kanske blir det tvärsom…
  • Fingertoppsmeditationen är min favorit. Känner tydligt att jag får igång blodflödet och blir mer vaken. Blir också varmare i mina annars så kalla fingrar.

Utifrån mina deltagares gensvar förstärks min egen erfarenhet av att det

– aldrig är för sent att utvecklas och börja med något nytt.
– krävs tid och målmedvetet stöd för att kunna underlätta egenträning

Som yogaledare är det därför viktigt att lägga stor omsorg på att informera, motivera och bekräfta sina deltagare. Det är också viktigt att kunna individualisera inom ramen för gruppen. Varje deltagare behöver hitta sin balans för att både utmana och respektera sina gränser.

Jag blev positivt överraskad över att meditationen- Kirtan Kriya- där tummen berör alla fingertoppar skulle bli så populär. Trodde den skulle kännas främmande genom sitt ihållande mantra: Sa Ta Na Ma. Så blev det tvärsom. Den positiva effekten i stunden förstärks av forskning som visar att rytmiska fingerberöringar tillsammans med mantrats vibrationer stimulerar hjärnans minnesceller. Visst är det häftigt att vi kan påverka slitaget i cellerna som kommer med åren. Se länk nedan.

Anna Hertting

https://www.svd.se/elizabeth-blackburn-studerar-hur-stress-och-trauman-paverkar-cellernas-aldrande

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/prime-your-gray-cells/201606/yoga-and-kirtan-kriya-meditation-bolster-brain-functioning

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utvecklad av Webbyrå Websoluto