En nättidning om hälsa och välbefinnande för oss som levt ett tag

Ät gott och ta en promenad

Är vårt traditionella julbord en utmaning mot hälsan? Absolut inte, tycker Mai-Lis Hellenius, professor med inriktning på livsstilsfrågor. Det går att hitta hälsosamma rätter på det svenska julbordet också. Dit räknar hon sill, lax och grönsaker, ärtor och bönor.

– Jag jobbar varenda dag med att förmå människor att förändra ohälsosamma vanor. Men jag tycker inte att någon ska gå till julbordet och tänka att ”nu ska jag inte äta”, säger Mai-Lis Hellenius. Hon är professor i att förebygga hjärtkärlsjukdom och överläkare på Livsstilsmottagningen, som hör till hjärtkliniken på Karolinska Universitetssjukhuset. Hon har tillsammans med Bo Hagström skrivit boken Solens hälsa (se artikeln Solens julmat)

Allt kan vara med på julbordet, tycker hon, men den som dukar upp en julbuffé kan tänka lite på hur rätterna placeras.

– Det är ett bra knep att ställa till exempel en stor skål med sallad, grönkål, rödkål och brunkål längst fram, eftersom man brukar ta mest av det man lägger på tallriken först. Men visst kan man ha med köttbullar och skinka också. Traditionellt doppspad skulle jag nog byta ut mot buljongfondue och man kanske vara lite sparsam med röror som baseras på grädde, creme fraiche och smör. Ärtor, bönor och linser är däremot bra, säger hon.

Mai-Lis är en ivrig förespråkare för medelhavskosten som innehåller mycket grönsaker och är tillagad med olivolja till skillnad från mättat fett, som innebär hälsorisker i form av bland annat höga blodfetter, bukfetma och leverförfettning. Mättat fett finns i animaliska livsmedel, bland annat i grädde, smör och ost.

– Grönsaker är mat i Italien. Här betraktar vi dem fortfarande mer som tillbehör. Men till exempel grönkål börjar dyka upp på det svenska julbordet i olika varianter, inte bara som dekoration. Fruktsallad brukar finnas på både det svenska och italienska julbordet och den kan man ju variera på hus många sätt som helst. Och kanske kan man i stället för choklad satsa på ett riktigt fint fruktfat. Då är det bra att lägga upp portionsbitar, apelsinklyftor i stället för hela apelsiner, så blir det mer lockande att plocka åt sig av frukten, säger hon.

Det man äter till vardags påverkar hälsan på sikt. Men om kroppen utsätts för ett plötsligt och stort intag av mättat fett och socker på en gång, som till exempel under julhelgen, ökar risken för blodproppar akut, menar Mai-Lis. Samtidigt finns det ett enkelt sätt att minska risken. Man kan ta en halvtimmes rask promenad.

– Om man gör det strax efter att man ätit halveras blodfetterna. Det fungerar också att promenera före maten, men gör man det efter slipper man den där trötthetskänslan som kan komma när man ätit mycket – ”paltkoman. Den beror på att nya blodfettpartiklar bildas då och gör att blodet blir trögflytande, förklarar hon.

Själv beskriver sig Mai-Lis som ett stort ”julfreak”. Hon tycker att det är viktigt att glädjas åt julen och åt våra traditioner.

– Det blir alltid jul igen. Det är något att hålla sig i och glädjas åt hur det än ser ut i övrigt, i det privata livet och i världen omkring.

– Maten vi äter är också en del av vår kultur. Därför tycker jag att man ska gå varsamt fram med förändringar. Vi kan sakta föra in nya, mer hälsosamma, rätter och så småningom fasa ut det som är mindre bra, säger hon.

Text: Yvonne Busk Porträttfoto: Ulf Sirborn Övriga bilder: Mostphotos

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utvecklad av Webbyrå Websoluto