En nättidning om hälsa och välbefinnande för oss som levt ett tag

Balansera mera, uppmanar Socialstyrelsen

Plötsligt ligger man där. Fort gick det. Och ont gör det. Fall är den vanligaste olyckstypen i Sverige. För tredje året går Socialstyrelsen nu ut med kampanjen Balansera mera för att sprida information om hur kost, motion, balansträning och åtgärder i hemmet kan förebygga fallolyckor. Strängt taget allt som stärker vår hälsa har också kopplingar till risken att falla.

2016 dog drygt 1019 personer i fallolyckor och nästan 70 000 skadades så allvarligt att de måste läggas in på sjukhus. Förutom mänskligt lidande kostar fallolyckorna samhället drygt elva miljarder kronor per år.

Äldre – personer som är 65 år och äldre – är överrepresenterade i statistiken. Av de drygt 1000 personer som dog i fallolyckor 2016 var mer än 90 procent äldre människor. Bland dem som hamnade på sjukhus efter fallolyckor vad motsvarande siffra nästan 70 procent.

De flesta fallolyckor sker inte i samband med några våghalsiga balansövningar på höga höjder, utan efter att man halkat, snubblat eller snavat på något i samma plan, ofta i hemmet. Mer än hälften av fallolyckorna bland äldre sker på det sättet. Mattkanter, trösklar och sladdar är några riskfaktorer i sammanhanget. Att om möjligt ta bort höga trösklar är en åtgärd som kan göra hemmet säkrare. Andra saker man kan göra själv är att se till att det finns halkskydd under mattorna och i badkar och duschutrymmen och att sladdar är fastsatta intill väggarna. Det kan också vara idé att tänka efter hur saker förvaras i hemmet. Om husgeråd och porslin som används ofta placeras på skåpens lägsta hyllor behöver man inte kliva upp på stegar och stolar i onödan.

Naturligtvis finns det saker som måste göras på lite högre höjd. Gardinbyten eller fönsterputsning, batteribyten i brandvarnare eller byten av glödlampor i takbelysningen, till exempel. I sådana lägen är det bättre att använda en stadig stege än en stol. I vissa kommuner finns det också en så kallad ”fixartjänst” som innebär att någon kan komma hem och hjälpa till.

Muskelstyrka och balans försämras med stigande ålder och medför ökad risk att falla. Styrketräning är därför inte bara viktigt för den allmänna hälsan utan också ett skydd mot fallskador. Råden har presenterats många gånger tidigare. Minst 30 minuters fysisk aktivitet per dag och övningar som tränar muskelstyrka minst två gånger per vecka. Det finns en lång rad övningar för att träna styrka, både i form av gruppaktiviteter och sådant man kan göra hemma. En enkel övning att göra hemma är att växelvis resa sig och sätta sig på en stol, för att träna lårmusklerna. Men om musklerna ska bli starkare måsta man ta i så att de blir trötta.

Att ta för vana att stå på ett ben, medan man borstar tänderna är bra för balansen och tar ingen tid alls. Att gå i trappor och promenera i skog och mark stärker såväl kondition som styrka och balans.

För att kunna bygga och bibehålla musklernas funktion och styrka är det också viktigt att äta en bra och allsidig kost. Några konkreta kostråd som enligt Socialstyrelsen minskar fallrisken:

Två lagade mål mat om dagen, plus ett eller flera mellanmål med exempelvis yoghurt, nötter, avokado och frukt.

Den gamla beprövade tallriksmodellen, där protein, fibrer och kolhydrater ska ingå, är bra att utgå ifrån. Men som äldre behöver man generellt öka andelen fett och proteiner och därför kan man öka den mängden och i stället minska på kolhydraterna något. Man kan behöva extra tillskott av D-vitamin.

Måltidsdrycker som mjölk eller juice ger energi och näring.

Det är också viktigt att notera om mediciner gör att man känner sig yr eller ostadig och i så fall diskutera det med läkaren. Vetenskapliga studier har visat att bland annat läkemedel mot depression och sömnsvårigheter kan bidra till en ökad fallrisk.

Det är alltså tredje året som Socialstyrelsen genomför kampanjen Balansera mera. De första två kampanjerna har följts upp med undersökningar. En grupp på 1000 personer mellan 55 och 84 år har fått svara på frågor kring vad de vet om olyckstyper, om de var medvetna om vikten av träning för att förebygga fall och vad de kan göra för att minska risken att falla. Enligt Barbara David, projektledare för kampanjen har man kunnat se att kunskaperna kring att fallolyckor är den typ av olycka som orsakar flest dödsfall ökat mellan 2016 och 2017. När det gällde frågan om huruvida de tillfrågade visste vad de själva kan göra för att förebygga fall var det ungefär lika många 2016 som 2017 som uppgav att de visste det. 87 respektive 85 procent.

De råd som Barbara David upplever att det är svårast att nå ut med gäller maten. Det finns ingen exakt statistik framtagen, men i förhållande till balansträning och motion var det färre som i uppföljningsundersökningen angav kosten som en viktig pusselbit för att undvika fall.

Text: Yvonne Busk Bilder: Mostphotos

Seniorhälsa.se har i en tidigare artikel tagit upp forskning kring fall och fallskador. Den visar att rädsla för att falla leder till att människor ibland avstår från aktiviteter som minskar risken för just detta, till exempel utomhusaktiviteter.

Läs mer om det här: http://www.xn--seniorhlsa-w5a.se/radsla-for-fall-okar-risken/

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utvecklad av Webbyrå Websoluto